Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

Wymiana płynu hamulcowego

W większości nowoczesnych układów hamulcowych do przenoszenia ciśnienia hydraulicznego wytworzonego w głównym cylindrze do zaciskaczy i cylindrów hamulcowych używane są syntetyczne płyny hamulcowe. Właściwości płynu mają więc ogromne znaczenie dla całego układu hamulcowego. 


W związku z płynami hamulcowymi należy unikać używania słowa „olej hamulcowy“, ponieważ nawet najmniejsze zanieczyszczenie olejem może spowodować zniszczenie elementów gumowych układu hamulcowego, a tym samym doprowadzić do jego awarii. Właściwości fizyko-chemiczne płynów hamulcowych są ustalone w obowiązujących w wielu krajach przepisach SAE J 1703 (Society of Automotive Engineers). Przepisy te określają kryteria w odniesieniu do temperatury wrzenia, obojętności chemicznej, mieszalności z wodą, pęcznienia gumy, korozji i zdolności smarowania, które muszą być zachowane. Bardzo ważnym punktem przepisów SAE jest możliwość mieszania ze sobą poszczególnych płynów hamulcowych. Norma bezpieczeństwa FMVSS nr 116 opracowana przez amerykańskie Ministerstwo Transportu dla płynów hamulcowych na bazie glikolu DOT 3 i DOT 4 oparta o przepisy SAE J1703, ma jeszcze większe znaczenie. Wymagania określone dla DOT 5 obowiązują dla płynów hamulcowych na bazie silikonów. 


Norma DOT 5.1 obejmuje również tradycyjne płyny hamulcowe, które spełniają te warunki i zostały opracowane pod kątem szczególnie wysokich wymagań. Ponieważ płyny hamulcowe wg DOT 5.1 nie zawierają silikonu, można je bez problemu mieszać z płynami wg tej samej specyfikacji (DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1). 


1. Normy BF 

  • SAE J 1703/1704 
  • ISO 4925 
  • FMVSS 116 
  • J IS K 2233


2. Objaśnienie oznaczeń norm

  • SAE : Society of Automotive Engeneers
  • FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standard
  • DOT: Department of Transportation
  • ISO: International Standardisation Organisation
  • JIS: Japanese Industrial Standard

SAE J 1703DOT 3DOT 4DOT 5DOT 5.1
FMVSS 116FMVSS 116
FMVSS 116Baza silikonowaFMVSS 116
ISO 4925 Class 3SAE J 1704ISO 4925 Class 4ISO 4925 Class 6ISO 4925 Class 5-1
JIS K 2233 Class 3JIS K 2233 Class 4


Równowaga temp. punktu wrzenia≥  205oC≥  205oC≥  230oC≥  230oC≥  250oC≥  260oC> 260oC
Punkt wrzenia na mokro≥  140oC≥ 140oC≥ 155oC≥ 155oC≥ 165oC≥ 180oC≥  180oC
Lepkość w temp -40o (cSt)≤ 1 800≤ 1500≤ 1800≤ 1500≤ 750≤ 900≤ 900

 

Specyfikacje płynów hamulcowych mogą być używane w zależności od pojazdu i hamulców, zgodnie z przepisami i dopuszczeniem przez producenta pojazdu lub układu hamulcowego. Aby uniknąć niewłaściwego użycia, należy zasięgnąć informacji u producenta pojazdu. Klasyfikacja ISO 4925 Class 6 odpowiada nowo opracowanym płynom, które cechują się niską lepkością nawet w najniższych temperaturach. Umożliwiają one uzyskanie większego bezpieczeństwa i szybszej reakcji pojazdów z systemami ABS, ASR i ESP/DSC. 


Płyny hamulcowe

Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne i ulegają coraz większemu wzbogaceniu w wodę w połączeniu z atmosferą. Właściwość ta zapewnia rozprowadzenie zawartości wody w płynie. Jednocześnie nie może wystąpić izolowana woda, która może zamarznąć w temperaturze 0 °C i wrzeć w temperaturze 100 °C. Ale nawet najmniejsza zawartość wody może obniżyć temperaturę wrzenia płynu hamulcowego. Wymiana płynu hamulcowego Dlatego zalecana jest wymiana płynu hamulcowego co roku, koniecznie nie później niż po dwóch latach użytkowania pojazdu, niezależnie od przejechanych kilometrów. Należy stosować się do wskazówek dotyczących zagrożeń dla zdrowia związanych z płynem hamulcowym. Płyn hamulcowy ma silne działanie żrące. Dlatego powierzchnie lakierowane, buty i odzież należy natychmiast spłukać dużą ilością wody.