Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

Zakup stacji do serwisowania klimatyzacji - czy warto?

Leszek Marcinkowski, Dział Wyposażenia Warsztatów

Wielkimi krokami zbliżają się ciepłe, słoneczne dni. Wraz z ich nadejściem, powraca coroczna refleksja nad tematyką związaną z samodzielną obsługą i naprawami układów klimatyzacji w samochodach.


 Wielu z mechaników korzysta z usług firm zewnętrznych świadczących swoje usługi mobilnie lub stacjonarnie. W momencie pojawienia się fali pierwszych upałów, niestety czas oczekiwania na naprawę robi się często bardzo długi. Taka sytuacja skłania do zastanowienia się nad zakupem własnej stacji do serwisowania klimatyzacji. W poniższym tekście postaram się przekonać czytelników, na podstawie często powtarzanych argumentów, że rozpoczęcie pracy ze stacją klimatyzacji nie jest żadnym „problemem”, a zdobycie wiedzy na temat działania układu A/C oraz jego naprawy jest dużo łatwiejsze z takim partnerem jak Autos. 


MIT 1 „Praca przy układach klimatyzacji wymaga bardzo dużo wiedzy”

Prawda i nieprawda jednocześnie. Chcąc być wybitnym fachowcem w diagnostyce i naprawach klimatyzacji konieczne jest posiadanie sporej wiedzy i doświadczenia, jednak do podstawowej obsługi sprawnych układów klimatyzacji wystarczy - automatyczna stacja do klimatyzacji i 2 minuty czasu mechanika.

 Wyzwaniem może stać się diagnozowanie usterek, takich jak np. rozszczelnienie układu. Sprawdzenie szczelności klimatyzacji, w dużym uproszczeniu, przypomina kontrolę szczelności pneumatyki samochodu ciężarowego – nabijamy i szukamy, a potem łatamy miejsca nieszczelności lub wymieniamy uszkodzone elementy. Jeżeli opanujemy opisane powyżej proste czynności, poradzimy sobie ze zdecydowaną większością awarii klimatyzacji. 

 Oczywiście zawsze możemy uzupełnić wiedzę korzystając ze szkoleń jakie prowadzi Autos zarówno tych on-line jaki i stacjonarnych. Wszelkich informacji na ten temat możecie Państwo poszukać na naszej stronie internetowej, lub też zapisać się do newslettera i dzięki temu otrzymywać na bieżąco informacje o szkoleniach na maila. 

 Jeżeli mimo to, w jakimś szczególnych przypadkach ciężko Państwa mechanikowi zdiagnozować usterkę można się skontaktować z naszymi doradcami technicznymi, którzy z chęcią pomogą rozwiązać problem. 

Nasi klienci mogą liczyć nie tylko na całodniowe kursy zarówno z obsługi stacji i zasad działania klimatyzacji, ale również przygotowujące do zdobycia uprawnień takich jak zaświadczenia o f-gazach, czy też certyfikaty personalne UDT. 


MIT 2 „Nie mam czasu i pieniędzy na wymagane szkolenia i rozpisywanie czynnika”

 Gwarantuję, że oszczędność czasu i pieniędzy przy samodzielnym obsługiwaniu klimatyzacji będzie dużo większa niż nakłady. Jeżeli chodzi o rozpisywanie czynnika, prowadzenie ewidencji wymaga jedynie odrobiny systematyczności i umiejętności dodawania oraz odejmowania. Uzyskana niezależność będzie natomiast wartością nieocenioną. 


MIT 3 „Maszyna do obsługi układów klimatyzacji jest bardzo droga w eksploatacji i wrażliwa na uszkodzenia”

Koszty eksploatacji ograniczają się przeważnie do okresowych przeglądów. Ich intensywność zależy pośrednio od ilości obsługiwanych samochodów. Zakup stacji może zamortyzować się już po nawet 30-35 serwisowanych pojazdach. To pokazuje, że to naprawdę dobra inwestycja. Co do trwałości stacji – są to urządzenia przystosowane do pracy na warsztacie, posiadają one zabezpieczenia np. wag czynnika chłodniczego w postaci blokad lub amortyzacji platformy, co pozwala nie martwić się o uszkodzenia. 


MIT 4 „Rzadko trafiają mi się usterki układów klimatyzacji – maszyna nie jest mi potrzebna” 

 Naprawa usterek to nie wszystko. Układ klimatyzacji wymaga okresowej obsługi. Taki przegląd powinien być wykonywany co roku, ale nie rzadziej niż co 2 lata. W jakim celu podejmować jakieś czynności, skoro system jest hermetyczny i działa? Otóż hermetyczność układu klimatyzacji w samochodzie odbiega trochę od naszych wyobrażeń. Czynnik cały czas w niewielkim stopniu (kilka - kilkanaście procent rocznie) ucieka z układu przez uszczelnienia, połączenia i przewody gumowe. Jego okresowe regenerowanie i uzupełnianie gwarantuje nam pracę klimatyzacji we właściwy sposób i znacząco wydłuża bezawaryjną pracę układu A/C w aucie. 

                Kolejnym problemem jest wilgoć przedostająca się do wnętrza układu. Wilgoć możemy bardzo skutecznie usunąć. Wystarczy wytworzyć i utrzymać przez kilkadziesiąt minut podciśnienie wewnątrz układu. Taki proces zwany jest osuszaniem próżniowym i przeprowadzi go każda stacja klimatyzacji. 

                Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia rzuciły nieco inne światło na tematykę serwisowania układów klimatyzacji w samochodach.

                Stopień trudności podejmowanych działań zależy tak naprawdę tylko i wyłącznie od tego, jak głęboko chcemy wnikać w tematykę. Większość zadań jakie czekają na początkującego serwisanta klimatyzacji, to bardzo proste czynności. Dobry sprzęt z pewnością ułatwi ich wykonanie. 

                W sieci Autos można nabyć pełne wyposażenie niezbędne do rozpoczęcia przygody z serwisowaniem układów klimatyzacji. Począwszy od niezawodnych i prostych w obsłudze stacji marek takich jak SUN czy SYBERIA, poprzez materiały eksploatacyjne, aż po zestawy do napraw i diagnostyki. W celu zdobycia większej ilości informacji, prosimy kontaktować się z najbliższym oddziałem Autos. Specjaliści z Działu Wyposażenia Warsztatów z chęcią pomogą w doborze właściwych rozwiązań i zajmą się fachową obsługą posprzedażową.


W celu zdobycia większej ilości informacji, prosimy kontaktować się z najbliższym oddziałem Autos. Specjaliści z Działu Wyposażenia Warsztatów z chęcią pomogą w doborze właściwych rozwiązań i zajmą się fachową obsługą posprzedażową.