Okres PRL był czasem, w którym polska motoryzacja przeszła przez różne wyzwania i przemiany. Nie dość, że trzeba było zdobyć talon na samochód, a nie jak to jest dzisiaj wejść i po prostu go kupić, to nawet jedzenie było na tzw. „kartki”. Z uwagi na specyficzne warunki polityczne i gospodarcze, rozwój tego sektora nie przebiegał tak dynamicznie jak w krajach zachodnich. Niemniej jednak, polscy producenci i kierowcy samochodów w czasach PRL byli niezwykle kreatywni i potrafili dostosować się do ograniczeń, tworząc wyjątkowe rozwiązania. Kto nie zna tak ikonicznych pojazdów jak Syrena czy Fiat125p lub 126p. Na polskich blokowiskach właśnie głównie te samochody można było spotkać. Nasza firma też ma sentyment do tych pojazdów, w końcu nie bez powodu poprzez licytacje WOŚP staramy się powiększać kolekcje pojazdów wyprodukowanych w tamtych czasach. Jeżeli chodzi o samochody ciężarowe, to tutaj mieliśmy kilka wyjątkowych konstrukcji, które co ciekawe do dzisiaj są w eksploatacji pomimo upływającego czasu.
Historia polskich pojazdów ciężarowych sięga lat 50-tych ubiegłego wieku. Zakłady mieszczące się w Jelczu, Starachowicach czy Lublinie prowadziły produkcję własnych ciężarówek. Cechowały się przede wszystkim wytrzymałością i niezawodnością, co doskonale komponowało się z potrzebami ówczesnego rynku. Niech podniesie rękę ten, kto nie kojarzy takich samochodów jak Jelcz czy Star. Swoje zastosowanie miały w rozmaitych gałęziach transportu od typowego przewozu towaru, po transport osób.Polskie trucki były również wykorzystywane w wojskowości i stanowiły trzon floty pojazdów wojskowych. Wiele z nich było również eksportowanych na rynki zagraniczne, głównie kraje Bliskiego Wschodu oraz do Afryki.
Pojazdy produkowane w dolnośląskim Jelczu-Laskowicach, to jedna z najbardziej znanych polskich marek samochodów ciężarowych. Jednak fabryka swoją działalność rozpoczęła od produkcji autobusów,które chyba do dzisiaj są wspominane z sentymentem. Szczególnie model, który był najbardziej znany jako tzw. „ogórek”, czyli Jelcz 043. Posiadający silnik o mocy 140 KM przeznaczony do przewozu 52 pasażerów przez wiele lat przemierzał drogi pomiędzy polskimi miastami. Ogórki to prawdziwe legendy,do dzisiaj możemy je zobaczyć w pracy. Dzięki zaangażowaniu pasjonatów zostały odrestaurowane i po dziś dzień wyjeżdżają na trasy podczas różnego rodzaju eventów, bo nadal wzbudzają ogromne zainteresowanie i pozwalają na podróż sentymentalną.Oczywiście ogromną gałęzią produkcyjną jelczańskich zakładów były samochody ciężarowe. Chyba najbardziej znana jest seria Jelcz 300. Na jej bazie powstawały kolejne modele, które znajdywały dla siebie zastosowanie w przeróżnych zadaniach. Mogliśmy je spotkać np. podczas gaszenia pożarów,ponieważ bardzo duża liczba pojazdów gaśniczych to były właśnie Jelcze.Polskie Jelcze miały i nadal mają ogromne znaczenie w przemyśle obronnym. Były wykorzystywane w wielu misjach NATO w Afganistanie czy na Bałkanach. Aby spełniały swoją rolę na terenie działań,poddawane były odpowiednim modyfikacjom. Dodawano specjalne opancerzenie, wzmacniano zawieszenie i wyposażano w zabezpieczenia przeciwminowe. Dzięki swojej nośności były niezastąpione w przewozie np. dział artyleryjskich czy amunicji. Również żołnierze mogli być transportowani w odległe miejsca. Natomiast napęd na wszystkie koła pozwalał na pokonywanie trudno dostępnych miejsc takich jak bagna czy inne przeszkody terenowe.Ciężarówki Jelcz nadal stanowią ważny element dla dzisiejszego wojska, dostarczając niezbędną zdolność transportową i wsparcie logistyczne. Ich niezawodność, wszechstronność i konstrukcja przystosowana do operowania w trudnych warunkach czynią je istotnymi narzędziami w dzisiejszych operacjach wojskowych.
Czas na najbardziej popularny model pojazdów produkowanych w naszym kraju. Star, bo o nich mowa,miały imponujące możliwości dźwigowe, ponieważ potrafiły przewozić ładunek o masie nawet 10 ton. Produkcja samochodów Star była możliwa dzięki umowie licencyjnej zawartej z austriackim producentem Steyr. To partnerstwo umożliwiło Polsce rozwinięcie produkcji ciężarówek i samochodów dostawczych. Do dzisiaj wiele pojazdów np. w straży pożarnej opiera się na tej marce. Najbardziej kultowymi modelami samochodów były Star 266 i Star 660.Samochody Star to niezapomniana część polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Ich niezawodność,wytrzymałość i wszechstronność przyczyniły się do ich popularności zarówno w kraju, jak i za granicą.Wraz z przemianami politycznymi i gospodarczymi lat 90. polski sektor ciężarowy stanął przed nowymi wyzwaniami. Wprowadzenie gospodarki wolnorynkowej otworzyło drzwi dla zagranicznych producentów, którzy zaczęli wkraczać na polski rynek. W odpowiedzi na tę konkurencję polscy producenci musieli podjąć wysiłki w zakresie modernizacji swoich zakładów produkcyjnych, ulepszania technologii i wprowadzania innowacji do swoich pojazdów.
W ostatnich latach polska produkcja wprowadziła nowoczesne technologie, takie jak napęd elektryczny czy hybrydowy. Pamiętajmy, że nasz kraj to jeden z największych rynków samochodów ciężarowych w Europie. W Polsce znajdują się fabryki, które produkują takie marki jak Iveco, Scania, DAF czy MAN. Pomimo, że typowo polskie ciężarówki mają mniejsze znaczenie niż w czasach PRL i w porównaniu z innymi międzynarodowymi producentami, to wciąż są obecne na rynku i oferują swoje produkty klientom. Warto podkreślić, że polscy producenci samochodów ciężarowych, tak jak wspomniane marki, mają swoje lojalne grono klientów, które docenia ich jakość, niezawodność i tradycję.