Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

Autos partnerem pierwszej polskiej edycji wyścigów ciężarówek

Wyścigi ciężarówek Goodyear FIA European Truck Racing Championship to największa i najbardziej imponująca seria wyścigowa na świecie, w ramach której na torze rywalizują ciągniki siodłowe. Trzecią rundę tego wyjątkowego europejskiego widowiska zorganizowano po raz pierwszy na torze Poznań. Firma Autos była partnerem całego wydarzenia oraz parterem zespołu Lion Truck Racing podczas wyścigu w Polsce. 

 

Cały cykl wyścigów przyciąga co roku około 420 000 widzów z branży i spoza niej. Na miejscu organizowany jest także wielki branżowy piknik dla producentów OEM, właścicieli flot i kierowców oraz wszystkich pozostałych kibiców na co dzień w ogóle niezwiązanych z branżą ciężarową. Tym razem było podobnie, a że pogoda w Poznaniu dopisała tłumów nie brakowało. Na tor zawitało 15 zespołów z różnych zakątków świata: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Węgier, Hiszpanii. Wyścigi odwiedziło prawie 10 000 kibiców i specjalistów z branży ciężarowej. My również zaprosiliśmy na tor blisko 1 000 naszych klientów i pracowników, żeby na własnej skórze poczuli atmosferę wyścigów wagi ciężkiej, zapach rozgrzanych opon i asfaltu! 


Ciężarówki ścigające się na torze zostawiły po sobie niesamowite wrażenia i emocje, pomimo regulaminowego ograniczenia prędkości do 160 km/h ze względów bezpieczeństwa. Parametry takiego wyścigowego ciągnika siodłowego są imponujące - moc 1200 KM, masa 5,3 tony, moment obrotowy 6000 Nm, przyspieszenie 60-160 km/h 4,5 s. 


Regulamin ściśle określa te parametry. Wyścigowe ciężarówki mają jednak zadziwiająco dużo wspólnego z normalnymi ciągnikami siodłowymi, które znamy z dróg, ale jest też sporo modyfikacji. Oto kilka przykładów - silniki są cofnięte w ramie, dzięki czemu rozkład masy jest lepszy. Zupełnie inna niż w seryjnych ciężarówkach jest też konfiguracja układu kierowniczego – tu przednie koła na zakrętach pracują bardziej jak w aucie do driftu niż w seryjnej ciężarówce. Bardzo ważną sprawą są też hamulce, które przy 160 kilometrach na godzinę i ponad 5 tonach masy są jednak dość mocno eksploatowane, a warto zaznaczyć, że tarcze hamulcowe są seryjne. W ciężarówkach wyścigowych montowane są układy wodnego, natryskowego chłodzenia. Jeśli temperatura tarcz osiąga niebezpieczny poziom, kierowca może uruchomić system chłodzenia – w aucie do wykorzystania jest ok. 200 litrów wody. Kolejnym punktem regulaminu, który służy wyrównaniu szans, jest to, że wszystkie ciężarówki poruszają się na identycznych oponach rozmiaru 315/70 R22,5 152L, dostarczanych przez firmę Goodyear. Niezależnie od warunków drogowych używany jest jeden typ uniwersalnego bieżnika, który musi się sprawdzić zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. 

      

Wyścigowy weekend w FIA ETRC jest naprawdę intensywny: cztery wyścigi w dwa dni, do tego dwa razy kwalifikacje i dwa Super Pole (dodatkowe okrążenia dla wyłonienia zwycięzcy kwalifikacji). Na Torze Poznań każdy wyścig składał się z 11 okrążeń. Atmosfera i na torze i w parku maszyn była nie do opisania. Poza kibicami z Polski było też wielu fanów z zagranicy, jeżdżących za swoimi teamami po całej Europie. Zwycięzcom wyścigów rozgrywanych w Poznaniu był bezapelacyjnie Norbert Kiss - Węgier zdominował trzeci wyścig weekendu po starcie z pole position. Naszą relację z tego niesamowitego wydarzenia możecie obejrzeć na naszym kanale na YouTube – wystarczy zeskanować QR kod.   Mamy nadzieje, że poznański tor na stałe wpisze się do kalendarza Goodyear FIA European Truck Racing Championship i w przyszłym roku będziemy mogli po raz kolejny poczuć te niezwykłe emocje.