Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

13-10-2023

Etykiety opon - co one tak naprawdę nam mówią

Wybierając opony do naszych pojazdów głównymi wskaźnikami, na które zwracamy uwagę są przede wszystkim szerokość, profil i średnica. Dodatkowo ewentualnie spojrzymy na kraj pochodzenia i oczywiście cenę. Rzadko zwracamy uwagę na etykietę, na której są ikonki wraz literami. A prawda jest taka, że to one mówią najwięcej o oponie, którą wybieramy. A co dokładnie, już nakreślamy.


Zacznijmy od tego, że obowiązek etykietowania opon rozpoczął się 1 listopada 2012 roku. Wprowadziła go Unia Europejska, a dokładnie rozporządzenie nr 1222/2009. Dzięki niemu opony, które są sprzedawane na terenie Unii muszą posiadać specjalne etykiety zawierające informacje dotyczące ich osiągów, takie jak efektywność w zakresie zużycia paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom generowanego hałasu. Te dane na etykietach muszą być prezentowane w sposób czytelny. Takie etykiety dobrze znamy ze sklepów RTV AGD, gdzie na rozmaitych sprzętach jak lodówka czy telewizor znajdziemy etykiety energetyczne. Od 1 maja 2021 tzw. labeling został zaktualizowany i na etykietach pojawiły się dwie dodatkowe informacje.


Opór toczenia, czyli prosty sposób na oszczędność paliwa

Parametr, który został oznaczony na oponie w dosyć wymowny sposób. Jego symbolem jest dystrybutor paliwa, co ewidentnie wskazuje na co ma największy wpływ ta właściwość. Klasyfikowany jest literkami od A do E, przy czym A jest najlepsza jakościowo pod tym względem. Według licznych badań przeprowadzanych przez producentów opon, wyniki dają jasne statystyki – opony mają wpływ na 40% kosztów operacyjnych floty samochodowej. Skąd taki wynik? A stąd, że co prawda sam zakup opon to ledwie 5%, ale już paliwo stanowi 30%. Pozostałe 5% stanowią naprawy i utrzymanie. Co jasno pokazuje, że skoro jakość wybranego ogumienia ma wpływ na koszt zużycia paliwa, to dzięki odpowiedniemu wyborowi możemy mieć wymierne oszczędności.

 A dlaczego, mądrze brzmiący, opór toczenia ma taki wpływ na spalanie? Można tu uzasadnić w prosty sposób, opona podczas pracy zużywa się, gdy ma kontakt z podłożem przez co traci energię. I właśnie te straty nazywane są oporem toczenia lub po prostu efektywnością energetyczną. Opony o niższym oporze toczenia generują mniejszy opór mechaniczny, co przekłada się na oszczędność paliwa i lepszą ekonomiczność jazdy. Wpływa na to ma konstrukcja samej opony oraz materiał jaki został użyty do jej produkcji. Różnica między klasami efektywności to około 5% oszczędności w spalaniu.

Dodatkowym aspektem jest też wpływ na środowisko, dlatego nie bez przyczyny oznaczenie najwyższej klasy występuje na zielonym kolorze. Nikt nie odkryje tutaj koła na nowo mówiąc, że im niższe spalanie tym mniej spalin dostaje się do powietrza. Ekologia w czystej postaci.

 Ważna informacja dla branży, która jest nam najbliższa, czyli ciężarowej. Największy opór toczenia występuje na osi wleczonej, bo około 55%. Szalenie ważne jest więc dobranie najlepszych opon właśnie na tę oś.


Przyczepność na mokrej nawierzchni, czyli bezpieczeństwo jest najważniejsze

Ocena przyczepności na mokrej nawierzchni odzwierciedla, jak opony radzą sobie na mokrej drodze lub w deszczowych warunkach. Im wyższa klasa na etykiecie, tym lepiej opony utrzymują przyczepność, co oznacza krótszą drogę hamowania i większe bezpieczeństwo.

Klasyfikacja przyczepności na mokrej nawierzchni na etykiecie opiera się na oznaczeniach literowych, zazwyczaj od A (najlepsza) do E (najgorsza). Opony o oznaczeniach A lub B zapewniają znakomitą przyczepność na mokrej drodze, podczas gdy opony o niższej klasie mogą mieć trudności w utrzymaniu przyczepności w deszczu.

 Wybierając opony, warto zwracać uwagę na ocenę przy-czepności na mokrej nawierzchni, szczególnie jeśli mieszkamy w obszarze o częstych opadach deszczu lub jeździmy po mokrych drogach. Opony z lepszą przyczepnością na mokrym podłożu pomagają uniknąć niebezpiecznych sytuacji i zwięk-szają ogólne bezpieczeństwo podczas jazdy.

Zewnętrzny hałas toczenia, czyli hałasujmy mniej

Przy tym parametrze najważniejszym aspektem jest bycie przyjaznym dla środowiska. Im cichsza opona, tym lepiej dla otoczenia drogowego. Producenci również kładą duży nacisk, aby produkty wychodzące z ich fabryk miały jak najmniejszy hałas toczenia. Poprawia to też warunki podróżowania, bo nawet będąc wewnątrz pojazdu odgłosu spoza niego również do nas docierają. Poziom hałasu toczenia jest wyrażany w decybelach (dB) i jest reprezentowany na etykiecie za pomocą symbolu falowej ikony, gdzie liczby od 1 do 3 fal informują o poziomie hałasu.

Dwa nowe parametry na etykiecie

Od wcześniej wspomnianego 2021 roku na etykietach, które są umieszczane na nowo produkowanych posiadają dodatkowe symbole, ale bardzo istotne. Pierwszy z nich ukazany jako popularna „śnieżynka” wskazuje, że dana opona poradzi sobie w warunkach zimowe, a konkretnie na śniegu. Takiego symbolu nie można uzyskać ot tak, konieczne są testy w odpowiednich warunkach (odpowiednia temperatura powietrza, kąt nachylenia i grubość śniegu). W ten sposób oznaczone są nie tylko stricte opony zimowe, ale również wielosezonowe, ale takie które przeszły te testy. Jeżeli przy nazwie opony znajdziecie oznaczenie 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake) będzie to oznaczało, że wybrany przez Was produkt sprawdzi się w warunkach zimowych. Producenci też stosują oznaczenie M+S, które jest tylko deklaracją, że opona poradzi sobie w trudnych warunkach takich jak śnieg czy błoto (z tłumaczenia „mud and snow”)

Ostatnia z ikonek – przyczepność na lodzie – pojawia się w oponach do samochodów osobowych. Aby się pojawiła, konieczne jest spełnienie odpowiedniej normy ISO.


Czy wszystkie opony mają obowiązek etykietowania?

Odpowiedź jest prosta – NIE. Taki obowiązek jest nałożony na producentów opon do samochodów ciężarowych osobowych i dostawczych. Taki sam przepis tyczy się opon montowanych przyczepach, naczepach oraz w autobusach.

Zwolnione z tego obowiązku są przede wszystkim opony bieżnikowane oraz motocyklowe. Ale nie tylko, bo również te dedykowane do pojazdów zabytkowych oraz takie, które używane są w rozmaitych rajdach.

Mamy nadzieję, że jeżeli do tej pory nie zwracaliście uwagi co dane etykiety oznaczają, od teraz to się zmieni. Zaczniecie świadomie kupować ogumienie do swoich pojazdów mając na uwadze w jakich warunkach będą pracować. Odkąd w naszej sieci pojawiła się szeroka oferta opon, kładziemy mocno nacisk na jakość oferowanych produktów. Na naszej stronie już w opisie znajdziecie odpowiednie wskaźniki z etykiet. Odwiedź naszą stronę: www.autos.com.pl/opony i kupuj świadomie.