W dalszym ciągu duża część mechaników i właścicieli firm transportowych nie przywiązuje należytej uwagi do tak istotnej kwestii jaką jest poprawne ustawienie geometrii. Przez zaniedbania w tej kwestii, często tracą po cichu kolejne złotówki, co przy dużej flocie samochodów przynosi wymierne straty. Prawdopodobnie nie do końca wierzycie w to, co przeczytaliście twierdząc, że to tylko teoria. Jako świadomy użytkownik, właściciel lub mechanik zawsze pamiętasz o ustawieniu zbieżności po wykonaniu naprawy. Jeżeli bieżnik opon nie zużywa się we właściwy sposób, również wiesz, co robić. Wystarczy klucz, dobra metrówka lub przymiar i tyle. Używając żargonu mechaników: Ustawiamy na zero lub trochę „w plusie”, potem runda po okolicy, żeby sprawdzić czy „fajera” prosto i w drogę. Przecież w samochodzie ciężarowymi tak niczego innego się nie ustawia.
Oczywiście w wielu przypadkach takie działanie przynosi, zdawałoby się, w pełni satysfakcjonujące efekty. Pojazd jedzie prosto, kierownica ustawiona jak należy, a opony po kilkunastu tysiącach kilometrów wyglądają poprawnie. Kwestie komfortu jazdy i zachowania w nietypowych sytuacjach na drodze można pominąć, gdyż często są to subiektywne odczucia kierowcy.
Pytania, na które warto sobie odpowiedzieć:
Odpowiedzi na te pytania ciężko jest znaleźć przy użyciu metrówki. W przypadku samochodów wieloosiowych, z kilkoma osiami skrętnymi, sytuacja jest jeszcze bardziej złożona. Tutaj ustawienie czegokolwiek przy użyciu tradycyjnych metod jest bardzo czasochłonne i wymaga dużej wiedzy oraz umiejętności. Ponadto ustawianie zbieżności przytoczonymi sposobami najlepiej wykonywać w dwie osoby. To nie koniec problemów. Przeglądając dokumentację techniczną praktycznie każdego samochodu, w dziale z kątami i zależnościami jakie występują w układzie jezdnym, pojawia się co najmniej kilka parametrów. Metrówką lub przymiarem możemy skontrolować tylko jeden z nich. A co zresztą? Czy w ogóle da się coś jeszcze regulować? Otóż wiele z tych parametrów ma duży wpływ na komfort prowadzenia, zużycie i zachowanie się pojazdu i wbrew pozorom, daje się regulować. Czasami regulacja wymaga podkładek, czasami podgrzewania. Są również przypadki, że jakiś element trzeba wymienić. Żeby jednak wiedzieć w jakim stanie jest pojazd i przystąpić do takich prac konieczne jest poprawne, precyzyjne odczytanie jego parametrów. Tutaj niezastąpionym rozwiązaniem jest urządzenie do pomiaru geometrii kół.
Na rynku istnieje wiele rozwiązań służących do pomiarów geometrii kół samochodów ciężarowych. Znajdziemy wśród nich między innymi urządzenia laserowe, optyczne, oparte na technologii CCD (z ang. charge-coupled device), bazujące na ramie samochodu lub na tylnej osi wyznaczając oś pojazdu obliczeniowo. Każde z nich ma swoje wady i zalety. Z punktu widzenia prostoty użytkowania, szybkości odczytu i wrażeń z jazdy po wykonanej regulacji (ustawienie kierownicy, prostoliniowość jazdy), biorąc również pod uwagę aspekt ekonomiczny, rozwiązaniem godnym polecenia są bezprzewodowe urządzenia do pomiaru korzystające z technologii opartej na czujnikach CCD.
Bezprzewodowe głowice są w stanie odczytać wszystkie kąty zawieszenia, wzajemne ustawienie kół i osi oraz wyznaczyć geometryczną oś jazdy. Regulację ułatwia ciągły podgląd rzeczywistej wartości, bez konieczności skręcania kołami. Pomiary można wykonywać na podnośniku, kanale lub po prostu na równym podłożu. Doskonałym rozwiązaniem jest urządzenie włoskiego producenta, firmy Ravaglioli.
W celu uzyskania pełnej satysfakcji z pomiarów i regulacji geometrii pojazdów użytkowych, kluczowe jest właściwie dobrane urządzenie oraz odpowiednie akcesoria. Właśnie dlatego warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia pracowników Działu Wyposażenia Warsztatów Autos. Z chęcią odpowiemy Państwu na wszelkie pytania związane z tym tematem, a jednocześnie postaramy się dobrać urządzenie idealnie pasujące do specyfiki pracy Waszego warsztatu.