Inspektor do kontroli jakości czynnika w układzie klimatyzacji

Lipiec i sierpień w Polsce wiążą się z wysokimi temperaturami (przynajmniej teoretycznie). W związku z tym zaczyna się zwiększać zapotrzebowanie na sprawny układ klimatyzacji w aucie. Dość powszechnym zjawiskiem jest fakt, że dopóki klimatyzacja działa prawidłowo i czujemy komfort podczas jazdy, to nie widzimy potrzeby, aby zainteresować się jej jakością. Wszystko zmienia się, gdy układ przestaje chłodzić i podróż przestaje być komfortowa.

inspektor

inspektor

Aby zapobiec takiej sytuacji, ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie wziernika, który pozwoli na określenie jakości czynnika w układzie. Urządzenie jest proste i szybkie w obsłudze, a dzięki przezroczystemu cylindrowi dość precyzyjne można określić nie tylko jakość i zabrudzenie czynnika, ale także mogące wyniknąć usterki układu. Należy pamiętać, że czystość układu klimatyzacji ma kolosalny wpływ na jego żywotność. Obsługa jest banalnie prosta, otóż zakładamy na króćce serwisowe szybkozłączki urządzenia, a następnie uruchamiamy silnik i klimatyzację pojazdu. W kilka minut w cylindrze wziernika zobaczymy (jeśli oczywiście jest w układzie) czynnik chłodniczy. Następnym krokiem pozostaje wykorzystać obraz z wziernika i połączyć ją z wiedzą mechanika i podjąć niezbędne kroki naprawy. Po wykonaniu takiego testu, mechanik będzie mógł określić jakość czynnika, a także żywotność i warunki pracy serca układu jakim jest kompresor. Po diagnostyce wziernikiem możemy zwiększyć wydajność układu, a nawet zapobiec zatarciu sprężarki.

W razie wszelkich pytań urządzenia oraz sprzętu do serwisowania układów klimatyzacji, gorąco zachęcamy do kontaktu ze specjalistami z działu Wyposażenia Warsztatów.

Jak rozpoznać, czy w naszej klimatyzacji czynnik jest właściwej jakości? Poniżej najczęściej spotykane w praktyce wskazania wziernika.

Poniżej najczęściej spotykane w praktyce wskazania wziernika.

PRAWIDŁOWY WYGLĄD CZYNNIKA
PRAWIDŁOWY WYGLĄD CZYNNIKA
W zależności czy w układzie jest tylko olej czy olej z kontrastem - mieszanina powinna być czysta bez żadnych ciał trzecich jak skrawki gumy uszczelniaczy lub opiłki metalu.
CIEMNY KOLOR CZYNNIKA
CIEMNY KOLOR CZYNNIKA
Kolor czarny - spowodowane to jest przegrzewaniem sprężarki, prawdopodobnie zbyt mała ilość oleju w układzie, wysokie ryzyko zatarcia sprężarki. Fragmenty gumy lub opiłki metalu - w pierwszym przypadku oznacza to kruszenie uszczelek i przewodów elastycznych układu. Dzieje się tak głównie na skutek starzenia się elementów gumowych. Drugi przypadek jest związany z brakiem lub odpowiednim smarowaniem sprężarki -bardzo duże prawdopodobieństwo zatarcia sprężarki.
KONSYSTENCJA GALARETKI
KONSYSTENCJA GALARETKI
Oznacza zbyt krótki czas wykonywania próżni, a także zastosowanie złego kontrastu UV lub użycie złych środków uszczelniających.
NIEJEDNORODNA MIESZANINA
NIEJEDNORODNA MIESZANINA
Skutek mieszania różnych typów olejów (różne lepkości), obniża jakość smarowania sprężarki a czasami na zbyt dużą ilość oleju w układzie obniża wydajność chłodzenia przez układ. Czasami także spowodowane jest to źle wykonanym płukaniem układu lub źle wykonaną próżnią po procesie płukania. Czasami początek nieszczelności układu.
KOLOR INTENSYWNIE ZIELONY LUB CZERWONO – POMARAŃCZOWY
KOLOR INTENSYWNIE ZIELONY LUB CZERWONO – POMARAŃCZOWY
W obu przypadkach najczęściej wynika to z podania zbyt dużej ilości środka do wykrywania nieszczelności. Skutek obniżenie smarowania układu oraz na zwiększenie obciążeń dla sprężarki, spadek wydajności układu klimatyzacji i skrócenie znaczne żywotności sprężarki.
KOLOR INTENSYWNIE ZIELONY LUB CZERWONO – POMARAŃCZOWY


Bartosz Kantorek
Dział Wyposażenia Warsztatów
www.narzedzia.autos.com.pl

ODDZIAŁY


Oddziały XLS
Pobierz