Przy zakupie narzędzi warto się zastanowić, czy pozorne oszczędności wynikające z ceny startowej faktycznie spowodują, że obniżymy. Od przeszło dekady pracując w dziale wyposażenia warsztatów poznałem różne opinie docierające od klientów czym warto się kierować przy zakupie.
Spotkałem się z różnym zastosowaniem narzędzi. Czasami mocno nieoczywistym. Dlatego też podczas pracy, gdy spotykam się z kolejnym klientem, podchodzę do takiego spotkania z zaciekawianiem jakie inne nowe funkcje można wymyślić dla prezentowanego urządzenia, a szczególnie dla narzędzi ręcznych. Zwracam uwagę, że odpowiednia jakość jest ważna, gdy sprzęt który posiadamy wykorzystywany jest zwłaszcza w ekstremalny sposób. Zdarza się, że klient rezygnuje z zakupu narzędzi uzasadniając to ceną wyjściową. Wynika to przede wszystkim z tego, że nie zauważa dodatkowych aspektów jakie niesie zakup topowego urządzenia. Dlatego podczas prezentacji, staramy się uzmysłowić naszym kontrahentom, że na temat trzeba patrzeć szerzej, a nie tylko poprzez ideę „tu i teraz”.
W dobie galopującej inflacji, klient przy wyborze narzędzi na pewno kieruje się ich ceną. Sugerując się tylko tym argumentem, wybór pada na marki budżetowe, które kupowane są w przysłowiowym „markecie”. Ale czy na pewno jest to oszczędność? Zakup elektronarzędzia topowego producenta, a elektronarzędzia budżetowego to kilka istotnych różnic. Początek pracy jednym i drugim urządzeniem jest porównywalny. Jedno i drugie wierci, jedno i drugie wkręca, jedno i drugie tnie. Jednak różnica zaczyna się pojawiać, gdy pracujemy nimi dużo. Wtedy wraz z upływem czasu marka budżetowa zaczyna tracić swoje właściwości i najzwyczajniej w świecie może odmówić pracy. Wytrzymałość tego typu urządzeń z reguły jest dużo niższa niż tych oferowanych przez najlepszych producentów. I wtedy zaczynają się schody. Jeżeli mieścimy się w terminie gwarancji to możemy zgłosić taką usterkę. W topowych urządzeniach gwarancja może wynosić 24 m-ce i więcej. Dodatkowo usterkę zgłaszamy przez dedykowaną stronę internetową. Następnie przyjeżdża kurier, który odbiera urządzenia w ramach usługi „door to door” i w ciągu maksymalnie kilku dni sprzęt mamy z powrotem w swoim warsztacie. I już tu widzimy dlaczego nazywamy zakup budżetowy „pozorną oszczędnością”. Do zgłoszenia reklamacji tańszego sprzętu trzeba oderwać się od pracy, wybrać się do sklepu w którym zakupiliśmy odczekać swoje w kolejce. Na decyzję reklamacyjną często musimy czekać nawet do kilku tygodni, ponieważ ścieżka jest dłuższa niż bezpośrednia reklamacja u producenta. Czy brak niezbędnego narzędzia do pracy przez tyle czasu to oszczędność? Nie sądzę. Koszt zakupu urządzania zwraca się poprzez wykonane prace.
W poprzednim akapicie skupiliśmy się na elektronarzędziach, ale warto też pochylić się nad akcesoriami i narzędziami ręcznymi. Tutaj dobrze obrazuje różnicę porównanie nasadek udarowych. Rzecz nie widzialna, to skład materiałów odpornych na udar. Producent nasadek oryginalnych i budżetowych zapewni nas że są wykonane z najlepszych stopów itd. Często po kilkunastokrotnym użyciu nasadki, nałożonej na klucz udarowy, przekonamy się ile faktycznie są one warte. Zjawiskiem występującym przy udarach jest „rozciąganie” nasadek, „przekręcanie” kwadratów mocujących itd. Kupując te teoretycznie droższe, zmniejszamy prawdopodobieństwo, że tego doświadczymy, ponieważ są one faktycznie wykonane z lepszych materiałów. Podobnie temat wygląda w przypadku kluczy płaskich. Producenci kładą nacisk na kwestie wizualne klucza przy jednoczesnym osłabieniu wytrzymałości. W przypadku kluczy często dochodzi do starcia wewnętrznej strony klucza czego efektem jest zwiększenie wymiaru klucza. Powoduje to często zsuwanie się klucza z łba śruby bądź powstanie luzu. Podsumowując - klucz nadaje się do wymiany.
Wyszukując produkty w Internecie często spotykamy się z ich różną ceną. Dlaczego? Otóż różnica często polega na charakterze sprzedawcy. Sprzedawca internetowy, szczególnie taki, którego asortyment jest wielobranżowy, a nie oparty tylko na narzędziach jest nastawiony głównie na sprzedaż. Jest to przeważnie jednostkowa transakcja, która zaczyna rodzić trudności w sytuacji wparcia posprzedażowego lub reklamacji. Większe firmy jak chociażby Autos, sprzedaż narzędzi klientowi traktują jak zbudowanie długofalowych relacji z klientem i pracują na jak najdłuższe ich utrzymywanie. Kupujący urządzenie ma świadomość, że w przypadku wystąpienia usterki narzędzia, może liczyć na wsparcie pod kątem podpowiedzi rozwiązania, reklamacji strony firmy sprzedającej. Często klient na czas naprawy swojego urządzenia dostaje urządzenie zastępcze. Podsumowując – zakup urządzeń w sprawdzonym miejscu gwarantuje duże wsparcie posprzedażowego - kompleksowe wsparcie i minimalizowanie przestojów w pracy. A przecież to jest szalenie ważne w prowadzeniu warsztatu, czy innego typu działalności gospodarczej. Oferta Autos w zkresie wyposażenia warsztatów jest bardzo szeroka bo obejmuje 3 000 pozycji i ciągle bardzo dynamicznie się rozwija. Jednak oferta ta składa się przede wszystkim ze sprzętu topowych producentów zaróno z Europy jak i ze świata. Wśród nich są tak znane marki jak Milwaukee, KS Tools czy Beta.