Producent opon, firma Goodyear jak co roku przygotowała na sezon zimowy bardzo przydatny przewodnik, który poprowadzi Was po krajach europejskich w zakresie obowiązku użytkowania opon zimowych. Warto je poznać, bo od tego roku w wielu krajach te przepisy się zmieniają. Za brak odpowiedniego oznaczenia ogumienia, można otrzymać wysoki mandat.
Zanim przejdziemy do przepisów w konkretnych krajach, warto przypomnieć co oznaczają poszczególne symbole, które są na nich umieszczone. Szczególnie te dotyczące sezonu zimowego. Opona oznaczona symbolem 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) została zaprojektowana z myślą o użytkowaniu w zimowych warunkach i przeszła wymagające testy potwierdzające jej skuteczność. Z kolei symbol M+S (skrót od „mud and snow”) informuje, że opona została zaprojektowana tak, by radzić sobie w niesprzyjających warunkach drogowych, takich jak błoto czy śnieg, choć nie jest to poparte rygorystycznymi testami.
Opony zimowe są regulowane przepisami różniącymi się w zależności od kraju. We Francji od 1 listopada do 31 marca w 34 departamentach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny czy Pireneje, kierowcy muszą używać opon zimowych z oznaczeniem 3PMSF lub posiadać łańcuchy śniegowe. Znaki drogowe informują o obowiązku stosowania tych rozwiązań w określonych obszarach. Uwaga! Jednak od 1 listopada 2024 roku opony z symbolem M+S przestały być akceptowane w tych regionach, a wymagane będą wyłącznie opony z certyfikatem 3PMSF.
W Niemczech od 2017 roku obowiązują przepisy nakazujące stosowanie opon zimowych oznaczonych symbolem 3PMSF w zimowych warunkach drogowych. Dotychczasowy okres przejściowy, w którym można było używać opon M+S wyprodukowanych przed styczniem 2018 roku, zakończył się we wrześniu 2024 roku. W przeciwieństwie do Francji, w Niemczech przepisy te nie obejmują konkretnego okresu w roku – kierowcy muszą stosować opony zimowe, gdy wymaga tego pogoda. Użycie łańcuchów śniegowych nie zastępuje obowiązku stosowania odpowiednich opon.
Podobne zmiany dotyczą Szwecji. Od 1 grudnia 2024 roku obowiązkiem jest korzystanie wyłącznie z opon 3PMSF podczas zimowych warunków drogowych między 1 grudnia a 31 marca. Opony oznaczone symbolem M+S nie będą już spełniały wymaganych norm.
We Włoszech przepisy dotyczące opon zimowych różnią się w zależności od regionu. Na wybranych drogach i autostradach kierowcy muszą mieć opony zimowe lub łańcuchy śniegowe w pojeździe, co sygnalizują odpowiednie znaki. Ogólnie przepisy obowiązują od 15 listopada do 15 kwietnia, choć w Dolinie Aosty okres ten rozpoczyna się już 15 października. W Południowym Tyrolu zimowe opony są konieczne zawsze w warunkach śniegu czy lodu. W tym kraju akceptowane są zarówno opony M+S, jak i 3PMSF.
W Hiszpanii zimowe opony lub łańcuchy śniegowe wymagane są tylko na wyznaczonych drogach oznaczonych specjalnymi znakami lub na podstawie decyzji władz. Hiszpańskie przepisy uznają zarówno opony M+S, jak i 3PMSF za odpowiednie w warunkach zimowych, lecz opony z kolcami są zakazane.
W krajach takich jak Armenia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Północna Macedonia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja, stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe w wyznaczonych okresach zimowych.
W niektórych państwach, takich jak Austria, Czechy, Finlandia, Gruzja, Niemcy, Grecja, Luksemburg, Mołdawia, Norwegia, Rumunia, Serbia, Słowacja czy Szwecja, przepisy wymagają użycia opon zimowych tylko w określonych sytuacjach. Na przykład w Austrii, od 1 listopada do 15 kwietnia, opony zimowe lub łańcuchy śniegowe muszą być stosowane wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem, lodem lub błotem pośniegowym. W innych przypadkach ich stosowanie nie jest konieczne, a minimalna głębokość bieżnika dla opon zimowych wynosi tam 4 mm.
Z kolei w takich krajach jak Albania, Andora, Belgia, Cypr, Dania, Węgry, Islandia, Irlandia, Liechtenstein, Malta, Monako, Holandia, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Ukraina i Wielka Brytania, nie istnieje prawny obowiązek wymiany opon na zimowe.
Zimowe warunki drogowe, takie jak śnieg, lód, czy deszcz, stawiają przed kierowcami i operatorami flot pojazdów ciężarowych dodatkowe wyzwania. Odpowiednia przyczepność, krótka droga hamowania oraz bezpieczeństwo na trudnych nawierzchniach to czynniki, które decydują o bezpieczeństwie transportu. W związku z tym, wybór odpowiednich opon zimowych do ciężarówek i ich montaż w odpowiednim czasie stają się podstawą zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.
Armenia, Austria, Białoruś, Bośnia i Harcegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Finlandia, Francja, Gruzja, Niemcy, Grecja, Włochy, Kosowo, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Mołdawia,
Czarnogóra, Północna Macedonia, Norwegia, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja
Albania, Andora, Belgia, Cypr, Dania, Węgry, Islandia, Irlandia, Liechtenstein, Malta, Monako, Holandia, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Ukraina, Wielka Brytania
*W tych krajach wymiana opon w okresie zimowym nie jest obowiązkowa. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo, Goodyear zaleca kierowcom stosowanie opon odpowiednich do panujących warunków pogodowych. Wymagania mogą różnić się w zależności od kraju, dlatego przed wyjazdem zaleca się sprawdzenie aktualnego stanu prawnego w zakresie stosowania opon zimowych.
źródło: na podstawie goodyear.pl