Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

30-04-2024

SGW w diagnostyce pojazdów ciężarowych - Co to jest i jak wpływa na pracę warsztatów?

Karol Filarski, Dział Wyposażenia Warsztatów

Co to właściwie jest SGW? Security Gateway (SGW) to moduł mający na celu zabezpieczenie elektroniki pojazdu przed atakami hakerskimi. W prostych słowach bramka SGW „filtruje” podłączone urządzenia diagnostyczne i udziela dostępu tylko tym, które są do tego upoważnione. Brak uprawnień SGW (przyznawanych przez producenta pojazdu) ogranicza możliwości diagnostyki do elektroniki silnika i układu oczyszczania spalin. W takich przypadkach można jedynie zapoznać się z błędami i często nie będziemy w stanie ich skasować.

Dlaczego to ważne?

Ponieważ o ile w diagnostyce samochodów osobowych temat jest już od kilku dobrych lat znany, o tyle w przypadku pojazdów ciężarowych jest stosunkowo nowy. Producenci testerów różnie sobie radzą z tym wyzwaniem.   Niektórzy dochodzą do porozumienia z marką pojazdów na szczeblu centralnym i dołączają diagnostykę konkretnych pojazdów w ramach swojej licencji, inni pośredniczą pomiędzy konsumentem a producentem samochodu w wykupywaniu czasowego dostępu dla konkretnego testera, jeszcze inni zamieszczają instrukcję, gdzie należy wpiąć diagnostykę, aby ominąć bramkę SGW i móc korzystać z pełnej palety możliwości diagnostycznych.  

Czy branży ciężarowej grozi powszechne wprowadzenie SGW?

Na razie tą drogą poszło IVECO w modelach ciężarówek po 2019 np. S-way, czy grupa FCA ze swoimi autami dostawczymi. Jak będzie z innymi? Trudno to przewidzieć.  Z jednej strony cyberbezpieczeństwo staje się kluczowym zagadnieniem dla branży, która dąży do upowszechnienia samochodów autonomicznych, z drugiej strony pod płaszczem bezpieczeństwa wprowadza się pewne istotne ograniczenia w dostępie do diagnostyki dla warsztatów niezależnych.

Jak więc będzie wyglądała przyszłość?

Czas pokaże, jak rozwinie się sytuacja z SGW w branży ciężarowej. Możliwe, że producenci pojazdów wypracują wspólne standardy, ułatwiając dostęp do diagnostyki dla warsztatów niezależnych. Niezależnie od tego, jak będzie wyglądała przyszłość, warsztaty ciężarowe będą musiały dostosować się do nowych realiów i inwestować w rozwiązania umożliwiające diagnostykę pojazdów z SGW.