W większości nowoczesnych układów hamulcowych do przenoszenia ciśnienia hydraulicznego wytworzonego w głównym cylindrze do zaciskaczy i cylindrów hamulcowych używane są syntetyczne płyny hamulcowe. Właściwości płynu mają więc ogromne znaczenie dla całego układu hamulcowego.
W związku z płynami hamulcowymi należy unikać używania słowa „olej hamulcowy“, ponieważ nawet najmniejsze zanieczyszczenie olejem może spowodować zniszczenie elementów gumowych układu hamulcowego, a tym samym doprowadzić do jego awarii. Właściwości fizyko-chemiczne płynów hamulcowych są ustalone w obowiązujących w wielu krajach przepisach SAE J 1703 (Society of Automotive Engineers). Przepisy te określają kryteria w odniesieniu do temperatury wrzenia, obojętności chemicznej, mieszalności z wodą, pęcznienia gumy, korozji i zdolności smarowania, które muszą być zachowane. Bardzo ważnym punktem przepisów SAE jest możliwość mieszania ze sobą poszczególnych płynów hamulcowych. Norma bezpieczeństwa FMVSS nr 116 opracowana przez amerykańskie Ministerstwo Transportu dla płynów hamulcowych na bazie glikolu DOT 3 i DOT 4 oparta o przepisy SAE J1703, ma jeszcze większe znaczenie. Wymagania określone dla DOT 5 obowiązują dla płynów hamulcowych na bazie silikonów.
Norma DOT 5.1 obejmuje również tradycyjne płyny hamulcowe, które spełniają te warunki i zostały opracowane pod kątem szczególnie wysokich wymagań. Ponieważ płyny hamulcowe wg DOT 5.1 nie zawierają silikonu, można je bez problemu mieszać z płynami wg tej samej specyfikacji (DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1).
1. Normy BF
2. Objaśnienie oznaczeń norm
SAE J 1703 | DOT 3 | DOT 4 | DOT 5 | DOT 5.1 | |||
FMVSS 116 | FMVSS 116 | FMVSS 116 | Baza silikonowa | FMVSS 116 | |||
ISO 4925 Class 3 | SAE J 1704 | ISO 4925 Class 4 | ISO 4925 Class 6 | ISO 4925 Class 5-1 | |||
JIS K 2233 Class 3 | JIS K 2233 Class 4 | ||||||
Równowaga temp. punktu wrzenia | ≥ 205oC | ≥ 205oC | ≥ 230oC | ≥ 230oC | ≥ 250oC | ≥ 260oC | > 260oC |
Punkt wrzenia na mokro | ≥ 140oC | ≥ 140oC | ≥ 155oC | ≥ 155oC | ≥ 165oC | ≥ 180oC | ≥ 180oC |
Lepkość w temp -40o (cSt) | ≤ 1 800 | ≤ 1500 | ≤ 1800 | ≤ 1500 | ≤ 750 | ≤ 900 | ≤ 900 |
Specyfikacje płynów hamulcowych mogą być używane w zależności od pojazdu i hamulców, zgodnie z przepisami i dopuszczeniem przez producenta pojazdu lub układu hamulcowego. Aby uniknąć niewłaściwego użycia, należy zasięgnąć informacji u producenta pojazdu. Klasyfikacja ISO 4925 Class 6 odpowiada nowo opracowanym płynom, które cechują się niską lepkością nawet w najniższych temperaturach. Umożliwiają one uzyskanie większego bezpieczeństwa i szybszej reakcji pojazdów z systemami ABS, ASR i ESP/DSC.
Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne i ulegają coraz większemu wzbogaceniu w wodę w połączeniu z atmosferą. Właściwość ta zapewnia rozprowadzenie zawartości wody w płynie. Jednocześnie nie może wystąpić izolowana woda, która może zamarznąć w temperaturze 0 °C i wrzeć w temperaturze 100 °C. Ale nawet najmniejsza zawartość wody może obniżyć temperaturę wrzenia płynu hamulcowego. Wymiana płynu hamulcowego Dlatego zalecana jest wymiana płynu hamulcowego co roku, koniecznie nie później niż po dwóch latach użytkowania pojazdu, niezależnie od przejechanych kilometrów. Należy stosować się do wskazówek dotyczących zagrożeń dla zdrowia związanych z płynem hamulcowym. Płyn hamulcowy ma silne działanie żrące. Dlatego powierzchnie lakierowane, buty i odzież należy natychmiast spłukać dużą ilością wody.