Wielkimi krokami zbliża się kolejny sezon na klimatyzację, a wraz z nim wzmożone zapotrzebowanie na sprawnie działające układy chłodzenia. Aby uniknąć niespodziewanych przestojów i kosztownych napraw, warto odpowiednio wcześnie zadbać o swoją stację do obsługi układów A/C. Dlatego przygotowaliśmy kilka praktycznych porad, które pomogą utrzymać sprzęt w doskonałej kondycji i zapewnią jego niezawodną pracę przez cały sezon.
Jeżeli zaglądałeś do swojej stacji klimatyzacji, to niezależnie od marki, posiada ona pompę próżniową. Jak w większości układów mechanicznych, wymaga smarowania olejem, co wiąże się z koniecznością regularnej wymiany oleju zgodnie z określonym interwałem serwisowym. W zależności od producenta, wielkości pompy oraz intensywności jej użytkowania, wymianę oleju należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją – czyli po określonym czasie (zwykle raz w roku) lub po przepracowaniu 60–120 roboczogodzin przez stację lub pompę.
Sama wymiana oleju nie jest dużym wyzwaniem – pod pompą próżniową mamy korek spustowy oleju, zaś nowy olej podajemy górnym wlewem pamiętając, aby stan wynosił ¾ poziomu wziernika. Oczywiście używamy do tego oleju dedykowanego pompom próżniowym.
Wskazówka dla zaawansowanych: Jeżeli zauważysz we wzierniku, że olej zmienił barwę na np.:
W przypadku kiedy pompa próżniowa jest wyposażona w filtr oparów olejowych powinniśmy również go wymienić.
Kolejną czynnością jaką powinniśmy przeprowadzić jest wymiana filtra osuszacza i (o ile stacja jest w niego wyposażona) filtra wstępnego. Mają one za zadanie oczyścić odzyskiwanyFiltr wstępny do stacji SUN (A: 0185901) czynnik chłodniczy, aby nadawał się do użycia w kolejnych obsługach. Rodzaje filtrów dedykowane są konkretnym modelom stacji i bardzo często posiadają na sobie naniesione specjalne kody serwisowe. Kody te możemy użyć w celu zresetowania w stacji klimatyzacji przeglądu i potwierdzenia, że filtr został wymieniony, a tym samym nasze urządzenie zacznie naliczać kolejny interwał serwisowy. Szczelność połączeń w środku stacji również podlega weryfikacji. Możemy do tego użyć sprayu do badania nieszczelności. Spryskujemy wszystkie połączenia rurek i węży upewniając się, że czynnik chłodniczy nie ulatnia się. Sprawdzamy również poprawność działania wag (czynnika chłodniczego oraz oleju). Najprościej można to zrobić dociążając zbiornik precyzyjnie określonym ciężarem. Jeżeli zmiana na wyświetlaczu równa jest ciężarowi, którego użyliśmy – nasza waga działa prawidłowo. Jeżeli nie, sięgamy do instrukcji i koniecznie musimy przeprowadzić kalibrację. Musimy również przetestować szybkozłączki na końcu węży serwisowych. Od ich stanu zależy często wynik testu szczelności układu A/C w pojeździe. Zabrudzenia, przetarcia czy zablokowane zawory dyskwalifikują szybkozłączkę do dalszej eksploatacji.
Zalecane jest również zadbanie o aktualizację oprogramowania stacji (nie mylić z bazą danych). W razie wątpliwości warto skontaktować się ze specjalistą. Dział Wyposażenia Warsztatu Autos z chęcią pomoże, wystarczy wysłać maila na adres: ww@autos.com.pl.
Jeżeli przeszedłeś pomyślnie powyższe etapy, to znaczy że Twoja stacja jest gotowa na kolejny sezon!
Potrzebujesz nowej stacji do serwisu klimatyzacji? Z chęcią doradzimy jaką wybrać.
Stacja SUN Dualgas
Stacja Syberia Serie 8S
Stacja TEXA Konfort 705