Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

Co powinieneś wiedzieć zakładając dodatkowe oświetlenie na swoim samochodzie i chcesz go używać na drogach publicznych?

Wesem

 Ze względu na porę roku i potrzebę dodatkowego oświetlenia użytkownicy i właściciele samochodów ciężarowych z chęcią inwestują w dodatkowe reflektory, które usprawniają codzienną pracę jaką jest przewóz towarów podczas długodystansowego transportu, załadunek i rozładunek lub prace porządkowe na drogach.


Na pojeździe można instalować dodatkowe oświetlenie, ale żeby można było go używać na drogach publicznych lampy muszą posiadać stosowne homologacje.  Wymagania w tym zakresie i sposób montażu świateł regulują przepisy regulaminu EKG ONZ. Określone są w nich ilości oraz rozmieszczenie świateł w samochodzie zarówno obowiązkowych jak nieobowiązkowych. Jeżeli przy montażu zostały zastosowane zawarte tam wytyczne, światła mogą być użytkowane na drogach publicznych. Wspomniane przepisy zostaną bliżej omówione na przykładzie 2-óch lamp firmy WESEM, polskiego producenta lamp w technologii LED, znajdujących zastosowanie na samochodach ciężarowych, dostawczych oraz terenowych. 



     



Jak sprawdzić czy reflektor ma stosowne homologacje?

Producent lampy dopuszczonej do używania w ruchu drogowym ma obowiązek uzyskać homologację  i nanieść na produkt właściwy opis. Opis zawiera informacje jaka jest to lampa, co warunkuje też gdzie może być montowana. W przypadku reflektora drogowego FERVOR opis znajduje się na szybie, natomiast w LED-owej lampie CRK2-AR jest umieszczony na obudowie.


 

Co oznacza naniesiona homologacja?

Opis homologacyjny na lampie FERVOR od WESEM wygląda następująco:


Litera „E” oznacza, że homologacja została wydana wg Regulaminu EKG ONZ, natomiast cyfra określa kraj, w którym została wydana. W przypadku FERVOR-a „20”, oznacza, że reflektor uzyskał homologację w Polsce. Obok znaku graficznego znajduje numer homologacji (w przypadku lampy FERVOR – 1637), który jest unikalnym numerem homologacji wydanym dla tego produktu. Ponadto obok znaku graficznego znajduje się symbol, który oznacza rodzaj światła. Dla lamp drogowych jest to litera „R”. Może występować w rozszerzeniu jak w przypadku omawianego produktu – „HR”, co oznacza światło drogowe wyższej klasy.

W przypadku lampy CRK2 –AR (CRK2C) w opisie homologacji znajdziemy symbol „AR”, co oznacza że produkt posiada homologację cofania.

Świadectwo homologacyjne uzyskane w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej (WESEM produkuje w Polsce) jest uznawane na terytorium całej UE.



O czym trzeba wiedzieć planując montaż lamp?

Do obowiązkowych lamp, które muszą znajdować się w pojeździe można zamontować dodatkową parę lamp drogowych, natomiast do pojazdów powyżej 12 ton dopuszczona jest 3-a para lamp, przy czym na drodze można używać tylko 2-óch par lamp jednocześnie. Określone jest, że lampy muszą być zamontowane z przodu i nie mogą utrudniać jazdy (oślepiać) kierującego.

Dobierając lampy należy zwrócić uwagę na liczbę cechowania, która określona jest dla reflektorów drogowych. Znajduje się zwykle w specyfikacji technicznej producenta i jest naniesiona w opisie homologacji.




Suma liczb cechowania w lampach, które świecą się naraz na pojeździe nie może przekraczać wartości 100 ze względu na ochronę i bezpieczeństwo wszystkich pojazdów poruszających się po drodze. Reflektory FERVOR występują w 2-óch liczbach cechowania: 50 i 25. W pierwszym możemy świecić 2-oma reflektorami na raz, w przypadku drugim 4-ema reflektorami jednocześnie. Reflektory posiadają estetyczne osłony, których można użyć w razie potrzeby.

Lampę CRK2-AR posiadającą funkcję cofania montuje się następująco:

  • w samochodach osobowych oraz pozostałych nie przekraczających 6000mm – obligatoryjnie pojedynczo, opcjonalnie 2 sztuki,
  • w pojazdach dłuższych niż 6000mm – co najmniej 2 sztuki, a w razie potrzeby można zainstalować 4 sztuki.

Nie ma wymagań odnośnie ułożenia, natomiast lampy powinny być zamontowane z tyłu pojazdu, wyżej niż 250mm, a niżej niż 1200mm od podłoża.


WESEM - polski producent oświetlenia dla samochodów, pojazdów rolniczych i maszyn wolnobieżnych. Projektowane i wytwarzane w Polsce produkty umiejętnie łączą nowoczesne trendy wzornicze z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Rozumienie potrzeb odbiorców, własne studio projektowe, laboratorium i fabryki pozwalają zachować wysoki standard wykonywanych produktów a tym samym dbać o satysfakcję klientów. Cała produkcja odbywa się w Polsce. Przekłada się to na skrócony czas dostawy, a także pewną gwarancję.