Ze względu na porę roku i potrzebę dodatkowego oświetlenia użytkownicy i właściciele samochodów ciężarowych z chęcią inwestują w dodatkowe reflektory, które usprawniają codzienną pracę jaką jest przewóz towarów podczas długodystansowego transportu, załadunek i rozładunek lub prace porządkowe na drogach.
Na pojeździe można instalować dodatkowe oświetlenie, ale żeby można było go używać na drogach publicznych lampy muszą posiadać stosowne homologacje. Wymagania w tym zakresie i sposób montażu świateł regulują przepisy regulaminu EKG ONZ. Określone są w nich ilości oraz rozmieszczenie świateł w samochodzie zarówno obowiązkowych jak nieobowiązkowych. Jeżeli przy montażu zostały zastosowane zawarte tam wytyczne, światła mogą być użytkowane na drogach publicznych. Wspomniane przepisy zostaną bliżej omówione na przykładzie 2-óch lamp firmy WESEM, polskiego producenta lamp w technologii LED, znajdujących zastosowanie na samochodach ciężarowych, dostawczych oraz terenowych.
Producent lampy dopuszczonej do używania w ruchu drogowym ma obowiązek uzyskać homologację i nanieść na produkt właściwy opis. Opis zawiera informacje jaka jest to lampa, co warunkuje też gdzie może być montowana. W przypadku reflektora drogowego FERVOR opis znajduje się na szybie, natomiast w LED-owej lampie CRK2-AR jest umieszczony na obudowie.
Opis homologacyjny na lampie FERVOR od WESEM wygląda następująco:
Litera „E” oznacza, że homologacja została wydana wg Regulaminu EKG ONZ, natomiast cyfra określa kraj, w którym została wydana. W przypadku FERVOR-a „20”, oznacza, że reflektor uzyskał homologację w Polsce. Obok znaku graficznego znajduje numer homologacji (w przypadku lampy FERVOR – 1637), który jest unikalnym numerem homologacji wydanym dla tego produktu. Ponadto obok znaku graficznego znajduje się symbol, który oznacza rodzaj światła. Dla lamp drogowych jest to litera „R”. Może występować w rozszerzeniu jak w przypadku omawianego produktu – „HR”, co oznacza światło drogowe wyższej klasy.
W przypadku lampy CRK2 –AR (CRK2C) w opisie homologacji znajdziemy symbol „AR”, co oznacza że produkt posiada homologację cofania.
Świadectwo homologacyjne uzyskane w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej (WESEM produkuje w Polsce) jest uznawane na terytorium całej UE.
Do obowiązkowych lamp, które muszą znajdować się w pojeździe można zamontować dodatkową parę lamp drogowych, natomiast do pojazdów powyżej 12 ton dopuszczona jest 3-a para lamp, przy czym na drodze można używać tylko 2-óch par lamp jednocześnie. Określone jest, że lampy muszą być zamontowane z przodu i nie mogą utrudniać jazdy (oślepiać) kierującego.
Dobierając lampy należy zwrócić uwagę na liczbę cechowania, która określona jest dla reflektorów drogowych. Znajduje się zwykle w specyfikacji technicznej producenta i jest naniesiona w opisie homologacji.
Suma liczb cechowania w lampach, które świecą się naraz na pojeździe nie może przekraczać wartości 100 ze względu na ochronę i bezpieczeństwo wszystkich pojazdów poruszających się po drodze. Reflektory FERVOR występują w 2-óch liczbach cechowania: 50 i 25. W pierwszym możemy świecić 2-oma reflektorami na raz, w przypadku drugim 4-ema reflektorami jednocześnie. Reflektory posiadają estetyczne osłony, których można użyć w razie potrzeby.
Lampę CRK2-AR posiadającą funkcję cofania montuje się następująco:
Nie ma wymagań odnośnie ułożenia, natomiast lampy powinny być zamontowane z tyłu pojazdu, wyżej niż 250mm, a niżej niż 1200mm od podłoża.
WESEM - polski producent oświetlenia dla samochodów, pojazdów rolniczych i maszyn wolnobieżnych. Projektowane i wytwarzane w Polsce produkty umiejętnie łączą nowoczesne trendy wzornicze z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Rozumienie potrzeb odbiorców, własne studio projektowe, laboratorium i fabryki pozwalają zachować wysoki standard wykonywanych produktów a tym samym dbać o satysfakcję klientów. Cała produkcja odbywa się w Polsce. Przekłada się to na skrócony czas dostawy, a także pewną gwarancję.