Informacje serwisowe powinny być podstawą do oceny okładzin do hamulców bębnowych.
Ocena tego, czy okładzinę należy wymienić, należy do kontrolera. Jego decyzja musi brać pod uwagę – oprócz właściwości wizualnych – również ogólne wrażenie wywierane przez pojazd i jego użytkowanie. Jeżeli przyczyny, które doprowadziły do opisanych tutaj usterek, nie zostaną usunięte, to należy spodziewać się dalszego pogorszenia stanu. Okładziny należy badać w regularnych odstępach czasu. Prawa z tytułu gwarancji zależą od konkretnego przypadku i specyficznych warunków brzegowych.
Wyszczerbienia na krawędziach w określonym obszarze, jak na rys. 1, są oznaką normalnego zużycia (a więc nie wady produktu), które nie powoduje jeszcze konieczności wymiany. Należy pamiętać, że:
Pęknięcia na powierzchni ciernej są oznaką normalnego zużycia. Pęknięcia o kształcie sieci, rozgałęzień, nie mają krytycznego znaczenia. Wymiana jest konieczna dopiero wtedy, gdy:
Po termicznym przeciążeniu okładziny hamulcowe należy wymienić. Jeżeli przyczyna uszkodzeń termicznych nie zostanie usunięta, np. przez zmniejszenie obciążenia termicznego poprzez odpowiednie dopasowanie ciągnika, należy się liczyć z ponownym wystąpieniem takiego uszkodzenia. Typowe oznaki uszkodzenia termicznego to m.in.:
Jeżeli płaszczyzna kontaktu w stanie dotartym jest mniejsza, niż 80%, okładziny należy przetoczyć. Płaszczyzna kontaktu na jednej osi powinna być porównywalna.
Poza tym okładziny hamulcowe należy sprawdzać wizualnie pod kątem następujących cech: