Ponad 30 lat na rynku

105 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

Retarder a bezpieczeństwo jazdy samochodem ciężarowym

Motoryzacja pełna jest specjalistycznych terminów, które dla wielu mogą brzmieć obco. Jednym z nich, który ostatnio zyskuje na popularności w dyskusjach dotyczących bezpieczeństwa i efektywności pojazdów, jest retarder. Co to tak naprawdę jest? Dziś przyjrzymy się dokładniej jakie jest działanie i zastosowanie retardera, podkreślając jego kluczowe znaczenie w branży transportowej.

Retarder – co to?

Zastanawiasz się, co to jest retarder? To nic innego jak innowacyjny system hamulcowy. Retarder swoją nazwę zawdzięcza angielskiemu słowu retard, które oznacza spowolnić. Stosowany jest on w niektórych pojazdach, głównie w ciężarówkach i autobusach i służy do dodatkowego hamowania silnikiem. Ma on na celu redukcję zużycia hamulców tarczowych i bębnowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, szczególnie podczas długich zjazdów, gdzie istnieje ryzyko przegrzania hamulców, jak i w jeździe po wymagającym terenie.

Jakie są rodzaje retarderów?

Retardery, stały się nieodłącznym elementem wielu ciężarówek i autobusów, zapewniając dodatkowe bezpieczeństwo i oszczędność dla tradycyjnych hamulców. Jak działa retarder? Jego głównym celem jest spowolnienie pojazdu bez korzystania z głównego układu hamulcowego. Wyróżniamy:

  • retarder hydrodynamiczny – jest jednym z najpopularniejszych systemów dodatkowego hamowania. Retarder hydrodynamiczny składa się z dwóch wirników umieszczonych w obudowie wypełnionej specjalnym olejem. Jeden z wirników jest napędzany przez wał napędowy pojazdu, podczas gdy drugi wirnik działa jako hamulec. Kiedy kierowca aktywuje system, olej jest przepompowywany między tymi wirnikami, co powoduje opór hydrodynamiczny. Ten opór spowalnia obroty wału napędowego, co w rezultacie hamuje pojazd;

  • retarder elektrokinetyczny – ceniony jest szczególnie ze względu na niezawodność, trwałość i zdolność do zapewnienia dodatkowego hamowania w sposób efektywny i ekonomiczny. Podstawowa zasada działania retardera elektrokinetycznego polega na wykorzystaniu elektrokinetycznej indukcji do hamowania. Gdy kierowca aktywuje retarder, generuje to pole magnetyczne wokół wału napędowego. To pole magnetyczne wytwarza prąd indukcyjny w wałku, co prowadzi do powstania siły elektromagnetycznej przeciwdziałającej ruchowi wału. Ważne jest, że nie ma bezpośredniego kontaktu między hamulcem a wałem napędowym, co minimalizuje zużycie i potrzebę konserwacji.

Zwalniacze możemy podzielić także na:

  • retarder – to hamulcem działający na jednej ze wspomnianych wcześniej zasad – hydrodynamicznej bądź elektromagnetycznej. Najczęściej montowany jest jako oddzielny moduł na wał napędowy. Jego działanie polega na wykorzystaniu oporu płynu w wersji hydrodynamicznej lub sił elektrokinetycznych do generowania oporu hamującego. Co ważne, retarder może pracować niezależnie od głównego układu hamulcowego pojazdu;
  • intarder – hydrodynamiczny system hamowania, który stanowi integralną część skrzyni biegów, działając bezpośrednio na wał napędowy. Jego mechanizm działania polega na wykorzystaniu oporu generowanego przez przepływ oleju przez specjalnie zaprojektowane wirniki. Ze względu na swoje bezpośrednie połączenie z wałem napędowym przez skrzynię biegów, intarder często prezentuje wyższą efektywność w porównaniu z tradycyjnymi retarderami.

Retarder – jak i kiedy używać?

Zwiększenie możliwości transportowych firm, obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów przy jednoczesnej gwarancji wyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy – to tylko niektóre z zalet retardera. Jak używać go, by był skuteczny? Oto najważniejsze zasady:

Jak obsługiwać retarder?

Większość ciągników siodłowych jest wyposażona w dźwignię retardera, umieszczoną po prawej stronie kierownicy. Włączenie retardera odbywa się poprzez wciskanie znajdującego się na niej przycisku. Ważne jest jednak, by podczas jego pracy zwracać uwagę na prędkość obrotów silnika, która nie powinna spaść poniżej 1600 obrotów. Pozwoli to na zachowanie dużej mocy hamowania. Jeżeli chodzi o zwiększanie i zmniejszanie mocy hamowania, można to regulować przy pomocy tej samej dźwigni – przesuwając ją w dół lub w górę. Aby wyłączyć retarder, wystarczy ponownie wcisnąć wspomniany przycisk lub użyć pedału gazu.

Kiedy warto włączyć retarder?

Zalecane jest korzystanie z retardera, zwłaszcza podczas długich zjazdów. W przypadku ciężkich pojazdów, które mogą ważyć nawet do 35 ton, tradycyjne hamulce mogą się nadmiernie rozgrzać, stwarzając ryzyko dla bezpieczeństwa. Stosowanie retardera umożliwia stopniowe spowolnienie pojazdu oraz pomaga w utrzymaniu stałej prędkości, dzięki czemu układ hamulcowy ciężarówki jest mniej obciążony.

Kiedy unikać korzystania z retardera?

Chociaż retarder to niewątpliwie przydatne narzędzie, istnieją sytuacje, w których jego użycie może być ryzykowne. W zimie, na śliskiej nawierzchni, retarder spowalnia głównie ciągnik, co może prowadzić do sytuacji, w której naczepa nadal porusza się z większą prędkością. Może to prowadzić do złamania składu. W ciepłych miesiącach, kiedy hamulce mogą się przegrzewać, warto korzystać z trybu automatycznego retardera, który aktywuje się, gdy układ hamulcowy jest nadmiernie obciążony.

System retardera ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy samochodem ciężarowym. Jest efektywnym rozwiązaniem dla kierowców ciężarówek, zapewniając optymalne hamowanie nawet w najtrudniejszych warunkach drogowych. Bez względu na to, czy chodzi o hamowanie podczas zjazdu, hamowanie z ciężkim ładunkiem czy prowadzenie pojazdu w trudnych warunkach atmosferycznych, retarder jest nieocenionym narzędziem. Zadbaj o prawidłowe jego działanie – wybierz części tir od Autos. Nasz sklep motoryzacyjny to gwarancja jakości i profesjonalizmu.