Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

02-08-2024

Wyzwanie dla mechanika - Programowanie modułów hamulcowych naczep i przyczep

Karol Filarski, Dział Wyposażenia Warsztatów

Programowanie nowych modułów układu hamulcowego naczepy lub przyczepy zawsze było pewnego rodzaju wyzwaniem dla mechaników. W miarę jak technologia motoryzacyjna ewoluuje, systemy hamulcowe stają się coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane.


Specjaliści muszą nie tylko zrozumieć mechaniczne aspekty tych układów, ale także radzić sobie z oprogramowaniem, które steruje ich działaniem. Współczesne moduły hamulcowe wymagają precyzyjnej kalibracji i integracji z innymi systemami pojazdu, co stawia przed mechanikami wiele nowych wyzwań.

 


Dlaczego w ogóle musimy to robić?

Moduł przyczepy EBS Knorr Bremse
A:0433318

Każdy nowy moduł hamulcowy po podpięciu do instalacji naczepy powinien dać się zdiagnozować. Jednak bez danych o tym w jakich warunkach będzie on działał, nie jest w stanie precyzyjnie wykonać swojego zadania i zahamować. Dlatego inżynierowie zaprojektowali działanie w trybie awaryjnym takiego niezaprogramowanego modułu – będzie on hamował z wielką intensywnością już od samego początku, a tym samym drastycznie zużywał mechaniczne elementy układu takie jak tarcze, klocki czy opony. 

 

Aby właściwie eksploatować układ hamulcowy naczepy lub przyczepy, konieczne jest precyzyjne określenie parametrów pojazdu, w którym zamontowany jest moduł. Proces ten wymaga szczegółowej analizy i uwzględnienia wielu czynników, które wpływają na działanie systemu hamulcowego. Wśród nich są m. in. następujące dane:

  • ilość osi, 
  • rozmiar opon, 
  • informacje o elementach wykonawczych,
  • takich jak np. siłowniki sterowania zawieszeniem,
  • funkcje dodatkowe.

Najważniejsza jest jednak informacja zawierająca kalkulację ciśnienia hamowania w stosunku do ciężaru ładunku.

 


Jakie mamy możliwości?  

Tester diagnostyczny TEXA
A:0299244

Mając wielomarkową diagnostykę, taką jak TEXA czy JALTEST, najprościej możemy skopiować parametry ze starego modułu i wgrać do nowego. Jeżeli zadbaliśmy o kompatybilność wersji modułów, proces ten powinien przejść bez zakłóceń. 


Powyższa metoda zadziała, o ile stary moduł ma sprawną elektronikę lub mechanik był przewidujący i wcześniej archiwizował sobie parametry obsługiwanych naczep.


Jeżeli jednak tak nie jest, to możemy wybrać alternatywny sposób. Jaki? Należy wprowadzić wszystkie parametry z tabliczki znamionowej na naczepie ręcznie. Taka metoda jest dość mozolna, ale przecież chodzi o bezpieczeństwo! Na tabliczce większości producentów powinniśmy znaleźć wszystkie potrzebne dane do programowania. Pamiętaj przy tej metodzie, żeby Twój tester miał najnowszą wersję oprogramowania. Jest to istotne, ponieważ nie zawsze w przeszłości była dostępna dla użytkownika możliwość programowania pojedynczych parametrów. 

 



A co w sytuacji, kiedy nie ma dostępnej tabliczki albo jest nieczytelna?

Tester diagnostyczny JALTEST
A:0260840

Wtedy rzeczywiście stoisz przed wyzwaniem. Od Ciebie zależy, czy naczepa będzie prawidłowo i BEZPIECZNIE hamowała, czy ciśnienia hamowania będą wystarczające do zatrzymania zestawu z ogromnym ładunkiem.   Chcąc swoją pracę wykonać prawidłowo, możesz się zwrócić do producenta naczepy i podając VIN poprosić o przesłanie parametrów. Jeżeli trafiłeś na solidnego wykonawcę, to otrzymasz parametry niezbędne do zaprogramowania modułu hamulcowego w formie papierowej lub w formie pliku gotowego do wgrania. 

 


Praktyka w warsztatach pokazuje, że często mechanicy kopiują parametry z naczepy o podobnej lub zbliżonej konfiguracji. Czy to jest właściwa droga? Pamiętaj, że każde programowanie zostawia tzw. finger print w elektronice. W sytuacji, gdy naczepa ulegnie wypadkowi, dzięki temu możliwe będzie ustalenie powodów i sprawcy kolizji. Wykonując parametryzacje bierzesz odpowiedzialność za to, że zostanie ona wykonana zgodnie ze sztuką, a ta mówi jasno: programujemy moduły naczepowe parametrami obliczonymi dla tejże właśnie naczepy.

 


I na koniec, po każdym programowaniu pamiętaj o konieczności wykonania testu końcowego, tzw. EOL (End of Line).  Dzięki niemu potwierdzisz prawidłowość wykonanego procesu. Dopiero po wykonaniu testu naczepa wyjdzie z trybu awaryjnego i zacznie się zachowywać zgodnie z wpisanymi parametrami.