Ponad 30 lat na rynku

108 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

12-02-2025

Jak dbać o układ chłodzenia, aby zapobiec poważnej awarii?

Vanstar

Każdy użytkownik samochodu wie, jakie systemy i podzespoły pojazdu są istotne by można o nim powiedzieć, że da się jechać. Bez silnika, skrzyni biegów nie ruszymy. Bez hamulców i sprawnego zawieszenia, jazda będzie utrudniona. Z „łysymi” oponami czasem pojedziemy. Są zatem elementy ważne i mniej ważne w naszych oczach. Jednym z takich niedocenianych systemów jest układ chłodzenia. Zwykle nie widać jego pracy do momentu aż zapali się kontrolka. I oby awaria nie była poważna i kosztowna. Pewnych zdarzeń można uniknąć. Należy tylko mieć odpowiednią wiedzę i zapobiegać zdarzeniom, a nie naprawiać ich kosztowne skutki.

 

W przypadku układów chłodzenia, skoncentrujmy się na problemach jakościowych rur sztywnych (z metalu). To elementy często bagatelizowane w profilaktyce i wymieniane dopiero jak się wyleje czynnik chłodzący i zapali się kontrolka.

Skorodowana rura

Jak widać na ilustracji rury te ulegają korozji. Oddziałują na nie dwa czynniki: ciecz wewnątrz układu i środowisko zewnętrzne jak woda i sól z jezdni. Gdy rura skoroduje na tyle mocno, że środek chłodzący wydostanie się na zewnątrz układu, to dobrze wiemy, że może to spowodować nawet nieodwracalne zniszczenia, a na pewno spore koszty naprawy chłodzonego podzespołu pojazdu. Dobrze jest dokonać inspekcji przewodów układu chłodzenia jesienią i wiosną, by sprawdzić stan korozji. Gdy korozja jest poważna należy wymienić przewód metalowy. 


I tu stajemy przed dylematem, co wybrać?


Rura malowana

Wśród dostępnych na rynku produktów możemy znaleźć takie, które są bardzo dobrze zabezpieczone przed korozją i zapewniają skuteczną pracę układu przez wiele lat. Rury o największej trwałości poznamy po malowaniu proszkowym.


Tu możemy spotkać się z dwiema technologiami zabezpieczenia. Pierwsza wykorzystuje rurę stalową, tzw. czarną, która podlega procesowi kataforezy po którym wykonuje się malowanie proszkowe. Druga technologia wykorzystuje rury stalowe, pokryte dwustronnie cienką warstwą aluminium, które następnie po zakończeniu procesu obróbki są malowane proszkowo. 

Obie technologie zapewniają bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne i długą żywotność produktu.  Na rynku można także spotkać się z rurami wykonanymi ze stali czarnej pokrytymi obustronnie aluminium, lecz nie malowanej proszkowo.


Rura wody aluminium

Większość tanich zamienników jest tak wykonana. Z pozoru wydaje się, ze powłoka aluminiowa powinna zabezpieczyć przed korozją równie dobrze jak malowanie. Tak jest tylko z pozoru. Rura w wyniku obróbki może stracić część powłoki z aluminium i w tych miejscach szybko pojawi się korozja. Niewiele pomoże powierzchowne malowanie na mokro, bo zabezpiecza ono rurę tylko w niewielkim stopniu i to tylko na zewnątrz. W przypadku spawania elementów stalowych pokrytych aluminium, w miejscu spoiny nie ma żadnego zabezpieczenia antykorozyjnego. Tylko dodatkowe malowanie daje tą ochronę.



Dodatkowo rura może zostać uszkodzona w procesie gięcia, gdzie w wyniku ciągnięcia materiału, w miejscu trzymania go przez zacisk giętarki, dochodzi do zdarcia powierzchni rury. W tych miejscach nie ma więc powłoki ochronnej z aluminium i tu często pojawi się korozja.

Zdjęcie ze śladem zamka giętarki 


Kolejnym czynnikiem jakościowym, na który należy zwrócić uwagę jest zachowanie równego przepływu cieczy w rurze na całej jej długości. 

O co chodzi? Chodzi o unikanie produktów na których widać wyraźne zniekształcenia rury.

Zgniecenie rury przez zacisk rury

Mniejszy promień gięcia


 


Naganne jest też wykonanie rury z materiału o mniejszej średnicy niż założył to producent auta.

Rura ze zbyt małym przekrojem


Zabrudzona rura 

Te wady sprawią, że ciecz chłodząca nie będzie krążyć w układzie w odpowiednim tempie. Narazi to silnik i inne elementy chłodzone na nadmierne nagrzewanie i szybsze zużycie. Skutki tej nieprawidłowości, pojawią się skrycie, niezauważalnie, o ile nie wyłapiemy tej wady przed zainstalowaniem rury na pojeździe. 

Ostatnim elementem, na który należy zwrócić uwagę jest czystość rur wewnątrz. Niedopuszczalne jest zamontowanie w układzie chłodzenia rur zabrudzonych opiłkami metalowymi czy olejem. A takich zabrudzeń możemy się spodziewać, gdy mamy do czynienia z rurami, które nie podlegają procesowi mycia. Niestety na rynku można spotkać wiele takich produktów. 

Wybierając nowy produkt kieruj się nie tylko ceną, ale wiedzą, co za daną ceną się kryje. Rozważ korzyści w relacji cena / jakość.