Ponad 30 lat na rynku

109 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

15-10-2025

Podgrzewacz kontra palnik

Bartosz Kantorek, Dział Wyposażenia Warsztatów

Każdy mechanik w swojej karierze mierzył się z naprawą pojazdów w różnym stanie technicznym. Częstym problemem jest zauważalny ząb czasu, co oznacza kłopoty z odkręceniem strzemion resoru, wybiciem sworznia zwrotnicy, czy odkręceniem kolektorów wydechowych.

 

Dawniej do demontażu mocno zapieczonych części mechanicy używali palników gazowych. Rzeczywiście, w większości warsztatów nadal można spotkać się z takim rozwiązaniem. Pojawia się jednak pytanie, czy jest ono odpowiednie dla materiału. W przypadku metalu podgrzewanie płomieniem prowadzi do spalania węgla, co w znaczący sposób osłabia materiał. Niezwykle ważne jest także odpowiednie ustawienie płomienia, co wymaga sporego doświadczenia.

 

Z rozwojem technologicznym tradycyjne palniki zostały zastąpione podgrzewaczami indukcyjnymi. Na czym polega różnica?

Przede wszystkim, do obsługi podgrzewacza indukcyjnego nie są potrzebne specjalne uprawnienia. Wystarczy zrozumieć zasadę działania, podobną do tej w kuchence indukcyjnej.

Podgrzewacz indukcyjny działa na zasadzie indukcji elektromagnetycznej, generując zmienne pole magnetyczne, które wywołuje prądy wirowe w umieszczonym w polu metalowym przedmiocie. Te prądy generują ciepło, co prowadzi do szybkiego nagrzewania metalu. Dzięki temu nie jest konieczny bezpośredni kontakt z podgrzewanym elementem, a jedynie zbliżenie końcówki podgrzewacza na odległość 2-3 mm.

Do wyboru sa podgrzewacz TEKNEL ID1000 (A: 0211246) oraz TEKNEL IHD06 (A: 0231545)

 

Takie rozwiązanie pozwala na oszczędność czasu, ponieważ nagrzewany jest tylko dany element, bez ryzyka uszkodzenia przewodów czy innych części. Ponadto, nie wytrąca węgla ze stali, co pozwala zachować wytrzymałość materiału. Czas grzania jest wyjątkowo krótki – sworzeń zwrotnicy można rozgrzać do czerwoności nawet w 20 sekund (w zależności od mocy urządzenia).

 

Podgrzewacz indukcyjny jest prosty w obsłudze i, jak wspomniano, nie wymaga specjalnych szkoleń. Może go używać każdy mechanik, w przeciwieństwie do palników gazowych, które wymagają posiadania odpowiednich certyfikatów. Zastosowanie podgrzewacza indukcyjnego w nowoczesnych warsztatach jest bardzo szerokie: od podgrzewania śrub i czopów, przez rozruszanie elementów geometrii, delikatne naprawy blacharskie, aż po prostowanie ram w samochodach osobowych i ciężarowych.

 

Wszystkie wspomniane urządzenia, takie jak palniki gazowe, podgrzewacze indukcyjne, a także możliwość zdobycia certyfikatów spawalniczych – są dostępne w firmie Autos. Jeśli chcesz sprawdzić zastosowanie podgrzewacza w swoim warsztacie, umów wizytę Specjalisty Wyposażenia Warsztatów.