Ponad 30 lat na rynku

106 sklepów w 3 krajach

Dostawa 24h

Nietypowe Pojazdy Świata - RPA

Ruszając w następną podróż ukazującą ciekawostki ze świata motoryzacji, postanowiliśmy udać się na kolejny kontynent. Tym razem pochylimy się nad nietypowymi pojazdami  w Afryce, a konkretnie w Republice Południowej Afryki.

 

RPA? Dla większości z nas pierwsze skojarzenia to Nelson Mandela, Mistrzostwa Świata w piłce nożnej z 2010 roku lub równoważne 3 stolice (Pretoria, Bloemfontein, Kapsztad). Ten kraj słynie również z wydobycia wielu drogocennych surowców. Znajdują się tutaj kopalnie zarówno złota, jak i platyny. I z tym ostatnim wyróżnikiem tego państwa wiążę się temat naszego artykułu Nietypowe Pojazdy Świata. W tej publikacji nie będziemy się skupiać na pojazdach wyprodukowanych w RPA, a na nietypowych maszynach, które są w tym kraju używane. 



Maszyna budowlana napędzana wodorem

Wiemy jak ważna w dzisiejszych czasach jest ekologia. Poszukiwane są coraz to nowsze możliwości zastosowania paliw alternatywnych, aby jak najmniej szkodliwych substancji dostawało się do atmosfery. Jednym z takich rozwiązań jest niewątpliwie wodór. Od niedawna w południowoafrykańskiej kopalni testowane jest „wozidło” napędzane właśnie przy pomocy tego pierwiastka. Firma Anglo American, która zajmuje się wydobywaniem złóż, w ramach programu Zero Emission Haulage Solution (ZEHS) próbuje możliwości tego typu pojazdu. Największa wywrotka zasilana wodorem, została wyprodukowana przez firmę Komatsu i pracuje w kopalni platyny w Mogalakwena w RPA. Taka wywrotka jest w stanie przewieźć nawet 320 ton ładunku. Jak na maszynę korzystającą z tak nietypowego źródła zasilania, jest to wynik znakomity. 


Pojazd Komatsu testowany w południowoafrykańskich kopalniach.
Źródło: Anglo American


Co ciekawe właściciele kopalni planują w ramach ZEHS stworzyć system, dzięki któremu prąd z farm słonecznych będzie pośrednio zasilał pojazdy. Energia wytworzona przez fotowoltaikę będzie zasilać urządzenia, które odpowiadają za pozyskiwanie wodoru. A jak wytwarza się wodór? Pozyskuje się go z najbardziej powszechnego związku chemicznego H2O, czyli wody. Wszystko odbywa się dzięki reakcji elektrolizy. I właśnie specjalny elektrolizer będzie jednym z elementów całego systemu w południowoafrykańskiej kopalni.


Kopalnia w Południowej Afryce.

Czym są „wozidła”?

Powszechnie nazywane wozidłami, to tak naprawdę ogromnych rozmiarów wywrotki. Stworzone są do przewożenia znacznych ilości materiałów sypkich. Poruszają się one przede wszystkim w trudnym i ciężko dostępnym terenie. Jednocześnie nie są dopuszczone do normalnego ruchu drogowego. Najczęściej można je spotkać tam, gdzie standardowe maszyny budowlane nie dojadą. Takie miejsca, to w dużej mierze kopalnie odkrywkowe i jest ich sporo w RPA, a co za tym idzie jest duża potrzeba użytkowania pojazdów tego typu. Główni producenci tych kolosów to Caterpillar, Liebherr, wspomniane Komatsu, ale również np. Volvo. Wozidła dzielą się na sztywnoramowe, jak i przegubowe. Te opisywane powyżej są przedstawicielem tej pierwszej grupy. Wyróżnia je to, że zarówno podwozie i nadwozie jest osadzone na wspólnej ramie, a skręcają poprzez skręt kół. Największym wozidłem na świecie jak do tej pory jest białoruskiej produkcji BELAZ 75710, który jest w stanie przewieźć 460 ton urobku. 

Co ciekawe, nastąpił swego czas próba pobicia rekordu Guinnesa w ilości przewożonego materiału. Próba okazał się udana i ten rekord wynosi ponad 503 ton.


Co warto wiedzieć przed podróżą do RPA?

RPA to jeden z najbogatszych krajów Afryki. Posiada jeden z najwyższych współczynników PKB (Produkt Krajowy Brutto) obok takich państw afrykańskich jak Egipt i Nigeria. Dzięki temu infrastruktura drogowa nie stoi na najgorszym poziomie. Oczywiście są trasy prowadzące przez bezkresy, ale są też nawierzchnie w europejskim stylu.

Nie każdy pamięta, że Republika Południowej Afryki, to dawna kolonia brytyjska. Jako kraj, który ma swoje korzenie w Zjednoczonym Królestwie ruch odbywa się po angielsku, czyli po lewej stronie.


Centrum Johanesburga